Najważniejszą zmianą w zakresie reprezentowania podatników przez pełnomocników, jest wprowadzenie, tzw. „pełnomocnictwa ogólnego”, które nie wymaga od podatnika przedkładania pełnomocnictwa w każdej chwili, gdy chce się skorzystać z zastępstwa przez wskazanego pełnomocnika.
Warto również zwrócić uwagę na cechy pełnomocnictwa ogólnego. Posiadając takie pełnomocnictwo, pełnomocnik będzie mógł zastąpić podatnika we wszystkich sprawach, które należą do właściwości organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, które są załatwiane w zakresie dowolnej procedury podatkowej.
Tego rodzaju pełnomocnik nie będzie mógł jednak podpisywać za podatnika deklaracji podatkowych.
Dodatkowym ułatwieniem, które zostało wprowadzone, jest możliwość składania zawiadomienia o zmianie pełnomocnictwa, jego odwołaniu czy wypowiedzeniu drogą elektroniczną – w formie dokumentu elektronicznego. Wersja papierowa pełnomocnictwa została dopuszczona w przypadku występowania problemów technicznych, które uniemożliwiają przesył dokumentu drogą elektroniczną, za pośrednictwem CEIDG. Dzięki takiemu systemowi – pełne dane trafią do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych i każdy urzędnik będzie miał wgląd i będzie mógł sprawdzić umocowanie danej osoby do reprezentowania podatnika. Takie rozwiązanie pozwoli na brak konieczności przedkładania pełnomocnictwa do akt każdej sprawy, gdzie podatnik miałby być reprezentowany przez pełnomocnika. Dodatkowy obowiązek powstał natomiast po stronie osoby pełnomocnika. Jest on zobowiązany każdorazowo do przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych, informacji o zmianie adresu (fizycznego), pod który zostają wysyłane do niego pisma, jak i również o zmianie adresu elektronicznego.
Ustanowienie, zmiana odwołanie, wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będzie skuteczne z datą wpływu informacji do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych.
Oprócz pełnomocnictwa ogólnego, podatnik może złożyć również pełnomocnictwo szczególne, które uprawnia osobę do działania w imieniu podatnika w konkretnej sprawie. Forma takiego pełnomocnictwa jest dowolna, może przybrać postać dokumentu elektronicznego, dokumentu pisemnego lub dokumentu zgłoszonego ustnie do protokołu. Forma pisemna zobowiązuje podatnika do złożenia do akt sprawy albo oryginału, albo odpisu. Natomiast pełnomocnictwo, które zostało przesłane w formie dokumentu elektronicznego – drukuje się dodatkowo i załącza do akt w razie potrzeby. Jakakolwiek zmiana, odwołanie, wypowiedzenie lub nawet ustanowienie pełnomocnictwa szczególnego będzie ważne od dnia zawiadomienia o tym fakcie organu podatkowego.
W przypadku przebywania podatnika w czasie postępowania podatkowego za granicą, zmianie ulegają również przepisy dotyczące ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. W przepisach, które obecnie obowiązują, zapisane jest, że osoba zobowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do odbioru korespondencji w przypadku wyjazdu na co najmniej 2 miesiące.
Nowe przepisy, wprowadzają obowiązek zgłoszenia takiego pełnomocnika w dwóch przypadkach:
-
gdy strona postępowania podatkowego, które toczy się w Polsce dokona zmiany adresu zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie spoza Unii Europejskiej,
-
gdy osoba, nie posiada miejsca zamieszkania lub pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, a chce złożyć w Polsce wniosek o podjęcie postępowania podatkowego lub doręczono jej tutaj postanowienie o jego wszczęciu.
Zmiana polega tutaj na rezygnacji z określenia długości czasu, w jakim strona ma przebywać za granicami kraju. Jeżeli, pomimo wprowadzonego wymogu, strona postępowania podatkowego nie wskaże pełnomocnika do odbioru korespondencji (w dwóch przypadkach wymienionych powyżej), to pisma będą wysyłane na dotychczasowy adres tej osoby w kraju i zostaną traktowane jako doręczone.
Dodatkowo pełnomocnictwa do spraw doręczeń nie musi składać osoba, która posiada pełnomocnika ogólnego, szczególnego lub dokonuje odbioru pism przez internet.
Zmienione przepisy wprowadzają możliwość ustanowienia przez orany podatkowe tymczasowego pełnomocnika szczególnego w sprawach niecierpiących zwłoki. Tego rodzaju pełnomocnictwo ma zastąpić dotychczas funkcjonujące przedstawicielstwo dla osoby nieobecnej.