Od 1 stycznia 2016 roku weszły w życie nowe zasady dotyczące składania korekt podatkowych, które sprawiają, że korygowanie błędnych deklaracji podatkowych nie będzie już takie pracochłonne.
Prawo do korekty deklaracji podatkowej jest jednym z podstawowych praw podatników VAT. Jednak do tej pory przedsiębiorca, który popełnił błąd w złożonej deklaracji podatkowej oprócz dokonania korekty musiał dołączyć również dokument zawierający uzasadnienie przyczyn jej dokonania (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). Błędy mogły dotyczyć kwestii formalnych (wynikających np. z braku podpisu pod deklaracją) albo rachunkowych (wpływających w znaczny sposób na wysokość zobowiązania podatkowego lub kwotę zwrotu podatku). W przepisach nie określono jednego wzoru pisma, za pomocą którego można było uzasadnić dokonanie korekty. W praktyce takie pismo podatnik mógł sporządzić samodzielnie, przy założeniu, że będzie zawierało podstawowe informacje jak datę i miejsce sporządzenia pisma, wszystkie dane przedsiębiorcy, nazwisko naczelnika urzędu skarbowego do którego pismo jest adresowane, wskazanie korygowanej deklaracji wraz z wyjaśnieniem przyczyn oraz podpis. Jednak zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, jeśli w tak sporządzonym piśmie nie było wyraźnie wskazanego uzasadnienia przyczyn złożenia korekty, to samo jej złożenie również było prawnie skuteczne, z tymże podatnik musiał liczyć się z możliwym wezwaniem do przedłożenia uzasadnienia, bo to właśnie ono decydowało o tym czy deklaracja zostanie uznana za skorygowaną czy nie.
Wraz z wejściem nowych przepisów obowiązek dołączania do deklaracji korygującej pisemnego uzasadnienia przyczyn złożenia korekty został zniesiony. Korygowanie błędnie wypełnionych deklaracji będzie prostsze i mniej czasochłonne. Nowo wprowadzona ustawa wskazuje, że obowiązek sporządzenia pisemnego wyjaśnienia przyczyn korekty jest zbędną formalnością, a samo złożenie deklaracji korygującej (czyli poprawionej wersji rozliczenia) jest traktowane jako dokonanie korekty. Korekty jednak nie można złożyć ani w trakcie postępowania podatkowego, ani kontrolnego. Jeśli korekta zostanie złożona w czasie trwania któregoś z wyżej wymienionych postępowań, organ podatkowy zgodnie z nowymi przepisami, ma obowiązek poinformowania przedsiębiorcy o bezskuteczności dokonania korekty. Jeśli korekta dotyczy okresu, który akurat nie podlega żadnemu postępowaniu podatkowemu lub kontroli, podatnik może bez żadnych przeszkód dokonać korekty. Wraz z wejściem w życie nowych uregulowań zmieniły się również przepisy dotyczące zapłaty przez podatników niższych odsetek przy korygowaniu deklaracji. Nowa stawka wynosi 50% (a nie 75%) stawki odsetek za zwłokę, przy spełnieniu warunku złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji i zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.