Pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie okresowej lub bezterminowej umowy o pracę, zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia w umówionym terminie. Dzień wypłaty pensji powinien znaleźć się w umowie o pracę, w regulaminie pracy lub w warunkach zatrudnienia podanych do wiadomości pracownika.
Termin wypłaty wynagrodzenia w świetle Kodeksu pracy
W prawie pracy, jakie obowiązuje aktualnie w Polsce, można znaleźć odpowiednie zapisy dotyczące terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę. W art. 1041 § 1 pkt 5 Kodeksu pracy czytamy, że regulamin pracy, określający prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników, związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia.
Jeśli w danym przedsiębiorstwie nie ma regulaminu pracy, to informacje o wypłacie wynagrodzenia powinny znaleźć się w warunkach zatrudnienia oraz w umowie o pracę. Wszelkie dane na temat miejsca, terminu i czasu wypłaty wynagrodzenia muszą być udostępnione pracownikom do wglądu w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Nakazuje to pracodawcy art. 29 § 3 Kodeksu pracy.
Konieczność wskazania terminu jednoznacznie
Nie można określić w regulaminie pracy ani w warunkach zatrudnienia, że wynagrodzenie zostanie wypłacone pracownikowi w terminie do 10. dnia każdego kolejnego miesiąca, następującego po miesiącu przepracowanym. Kodeks pracy oraz orzeczenia sądowe nakazują, aby pracodawca wypłacał wynagrodzenie w ustalonym ściśle terminie, czyli np. 1., 2. czy 5. dnia miesiąca. Można też określić ewentualnie, że wypłata pensji będzie dokonana np. pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca.
Oprócz tego pracodawca zgodnie z przepisami musi wypłacać wynagrodzenie za pracę dla swoich pracowników:
- nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego,
- w stałym i ustalonym z góry terminie,
- co najmniej raz w miesiącu z dołu.
Jeśli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia dla pracodawcy przypadnie na dzień wolny od pracy, pracodawca winien wypłacić pensję w dniu poprzedzającym.