Przedsiębiorcy przy opłacaniu obowiązkowych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych są zmuszeni do dokonywania obecnie 3 lub 4 różnych przelewów, na odrębne rachunki bankowe. Od nowego roku ma się to zmienić, za sprawą wprowadzenia tzw. e-składki. Na czym będzie to polegało? Więcej
Blog Biura Rachunkowego Rachexpert
Jak ująć w księgowości dotacje do środków trwałych?
Przedsiębiorcy mają możliwość otrzymania na różne cele, np. na rozpoczęcie działalności gospodarczej i jej rozwój, dotacje z urzędów miejskich, czy gminnych, jak i z wielu funduszy strukturalnych unii europejskiej. Pozyskanie dotacji to jedno, a rozliczenie jej pod względem księgowym to zupełnie inna kwestia. Dotacja wywołuje bowiem skutki w zakresie podatku VAT i PIT. Jak zatem ująć w księgowości dotację do środków trwałych? Więcej
Kiedy wydatki edukacyjne można zakwalifikować do kosztów podatkowych?
Wydatki poniesione na zdobycie odpowiedniego wykształcenia czy kwalifikacji zawodowych oraz na ich podniesienie, mogą być w pewnych przypadkach zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów po stronie przedsiębiorcy. Kiedy będzie to miało miejsce? Więcej
Nowe zasady dokonywania jednorazowej amortyzacji
Jednorazowa amortyzacja dotychczas była przywilejem dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej oraz dla tak zwanych małych podatników. Od sierpnia 2017 roku uległo to zmianie. Więcej
Na czym polega split payment i kiedy będzie obowiązywał w Polsce?
Split payment jest mechanizmem podzielonej płatności, jaki w wielu krajach obowiązuje w zakresie podatku VAT. Wkrótce zacznie funkcjonować także i w Polsce, przez co przyczyni się do uszczelnienia całego systemu podatkowego.
Zasady funkcjonowania split payment
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że split payment to mechanizm podzielonej płatności, polegający na tym, że każda płatność za nabyty towar lub usługę będzie podzielona na:
-
kwotę odpowiadającą wartości sprzedaży netto wpływającą na rachunek rozliczeniowy lub rozliczaną w inny sposób,
-
kwotę odpowiadającą wartości podatku VAT, która będzie płacona na specjalnie stworzony w tym celu rachunek VAT.
Takie płatności realizowane są wyłącznie przez płatników podatku VAT w transakcjach B2B, czyli pomiędzy przedsiębiorcami.
Z rachunku VAT przedsiębiorcy nie będą mogli korzystać w sposób dowolny. Rachunek założony w banku lub w SKOK-u będzie własnością podatnika, ale będzie on mógł ze środków zgromadzonych na nim zapłacić jedynie zobowiązanie z tytułu podatku VAT do urzędu skarbowego lub dokonać zapłaty kwoty odpowiadającej wartości podatku VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta.
Od 1 kwietnia 2018 roku w Polsce
W Polsce system split payment będzie dobrowolny, a jeśli nawet przedsiębiorca decyduje się na taki tryb rozliczania płatności, może wskazać dowolne faktury, które w ten sposób rozliczy. Zachętą dla płatników podatku VAT dla korzystania z mechanizmu split payment będzie to, że w stosunku do jego uczestników nie będą stosowane przepisy związane z niektórymi sankcjami oraz o odpowiedzialności solidarnej w podatku VAT.
Ministerstwo finansów chciało wprowadzić taki system podzielonych płatności w Polsce, aby przeciwdziałać w bardziej wszechstronny i skuteczny sposób nadużyciom i oszustwom podatkowym, a przy tym eliminować ryzyko niepłacenia podatków VAT.
Na czym polega ochrona pracowników w wieku przedemerytalnym?
Pracownicy w wieku przedemerytalnym są na mocy Kodeksu pracy objęci specjalną ochroną przed zwolnieniem. Trwa ona przez 4 lata, przed osiągnięciem przez daną osobę wieku przejścia na emeryturę. Jak wygląda to obecnie? Więcej
Staż urlopowy – jak się go liczy?
Od długości uzyskanego stażu urlopowego zależy, czy pracownikowi będzie przysługiwało 20 czy 26 dni urlopu wypoczynkowego. Do stażu tego wlicza się nie tylko okresy pracy zawodowej, ale i np. edukacji. Więcej
Dni wolne od pracy w 2018 roku
W każdym roku zmienia się liczba dni ustawowo wolnych od pracy, wraz z sobotami i niedzielami. Ile wolnego będą mieli pracownicy etatowi w 2018 roku?
Jakie dni są ustawowo wolne od pracy? Więcej
Czy pracodawca może zmienić termin wypłaty wynagrodzenia pracownikowi?
Obowiązkiem pracodawcy jest wypłacać wynagrodzenie dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę co najmniej raz w miesiącu. Informację o terminie wypłaty pensji pracodawca powinien zawrzeć w układzie zbiorowym, w regulaminie pracy lub w informacji dołączanej do umowy o pracę. Czy termin wypłaty wynagrodzenia może ulec zmianie? Więcej
Czy pracodawca może zwolnić członka związku zawodowego w zakładzie pracy?
Związek zawodowy powoływany jest w zakładzie pracy w celu ochrony i reprezentowania pracowników, ich interesów zawodowych i socjalnych. To organizacja ludzi pracy, której wolność tworzenia i działania zapewnia Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, ratyfikowana przez Polskę Konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy Nr 98 oraz ustawa o związkach zawodowych. Działacze związkowi korzystają ze szczególnej ochrony w pracy. Czy można ich zwolnić? Więcej