Nowe wzory pełnomocnictw podatkowych – co się zmieniło?

Zgodnie z przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projektem rozporządzenia wprowadzone zostały w życie nowe wzory pełnomocnictw ogólnych w sprawach podatkowych. Zaczęły obowiązywać już 10 grudnia 2023 roku. W lipcu 2024 roku MF przygotowało nowe, uproszczone wzory pełnomocnictwa szczególnego, pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Co ma się zmienić?

Wzory pełnomocnictw

Obecnie w użyciu są wzory pełnomocnictw zgodne z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2024 roku w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa. Tym samym straciło moc rozporządzenie, które obowiązywało od czerwca 2016 roku.

Pełnomocnictwo Ogólne wypełnia się na druku PPO-1, podając:

  • Część A – Miejsce Składania i Podmiot Składający Pełnomocnictwo,
  • Część B – Dane Mocodawcy,
  • Część C – Dane Pełnomocnika/ Dalszego Pełnomocnika,
  • Część D – Okres Obowiązywania Pełnomocnictwa,
  • Część E – Oświadczenie Mocodawcy o udzieleniu pełnomocnictwa oraz o możliwości udzielenia dalszego pełnomocnictwa,
  • Część F – Zgłoszenie pełnomocnictwa przez podmiot inny niż mocodawca.

Natomiast zawiadomienie o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego należy złożyć na formularzu OPO-1.

Jak przesyłane mają być pełnomocnictwa?

W 2024 roku uległ zmianie sposób przesyłania pełnomocnictw. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 kwietnia 2024 roku w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń. Takie pełnomocnictwa można przesyłać za pośrednictwem:

  • Portalu podatkowego – przez mocodawcę, pełnomocnika, który jest adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym oraz przez osobę sprawującą opiekę nad osobą niezdolną do samodzielnego złożenia podpisu.
  • Dedykowanego systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – przez organy podatkowe.

Natomiast pełnomocnictwo szczególne, podobnie jak pełnomocnictwo do doręczeń, które zostały utrwalone w formie elektronicznej, mają być przesyłane do organu podatkowego na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

17 kwietnia 2024 roku MF poinformowało, że KAS wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US. Organizacje, do których zalicza się spółki, fundacje czy stowarzyszenia, nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (formularzu UPL-1), by móc się rozliczyć elektronicznie. Można to zrobić w serwisie, poprzez złożenie deklaracji podatkowej online, bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Tym samym zbędne stało się dla organizacji i osób, które w ich imieniu podpisują e-deklaracje pełnomocnictwo UPL-1.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *