Fiskus ma prawo do blokowania kont bankowych podatnikom. To oręż walki z podatnikami, którzy unikają opodatkowania albo istnieje podejrzenie, że uczestniczą oni w karuzeli podatkowej. Jakie muszą zostać spełnione warunki, aby skarbówka mogła zastosować blokadę kont bankowych?
Kiedy nakładana jest blokada?
Komputery urzędów skarbowych pracują nieprzerwanie, a specjalnie stworzone algorytmy mają wytypować potencjalnych oszustów podatkowych. Kiedy komputer wskazuje taką osobę, a urzędnik uzna, że blokada rachunku pomoże zapobiec wyłudzeniom skarbowym, jest ona po prostu nakładana.
Możliwość blokowania kont bankowych podatników urzędnicy skarbówki zyskali w związku z wejściem w życie części przepisów związanych z systemem teleinformatycznym do walki z oszustwami podatkowymi – nazywanym skrótem STIR. System ten ma za zadanie dokonywać analizy przepływów pieniężnych na kontach. Jeśli znajdzie coś podejrzanego, sygnalizuje urzędnikowi potencjalne oszustwo podatkowe, co uruchamia cały proces związany z blokowaniem rachunku.
Jak wygląda blokada?
Skarbówka ma prawo zablokować dostęp podatnika do zgromadzonych na jego kontach bankowych środków na 72 godziny, a niekiedy nawet 3 miesiące. Blokada może być nałożona nie tylko na konta przedsiębiorców, ale i na rachunki osób prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, które nie są przedsiębiorcami.
Krajowa Administracja Skarbowa zapewnia, że blokada konta bankowego przez skarbówkę to ostateczność, dlatego uczciwi podatnicy nie muszą się martwić, że nagle stracą dostęp do konta. Urzędnicy skrupulatnie badają przypadki wytypowane przez STIR, dlatego ryzyko błędu przy podejmowaniu decyzji o nałożeniu blokady jest niewielkie.
Jeśli podatnik, któremu zablokowano konto bankowe nie zgadza się z podjętym środkiem zabezpieczającym, może zaskarżyć blokadę. Skarga musi być rozpatrzona w ciągu 30 dni przez sąd administracyjny.