Rabat jest formą obniżki ceny towaru, która pozwala między innymi zawiązać trwałą współpracę ze sprawdzonym kontrahentem. Polega na obniżeniu ceny pojedynczych produktów lub usług albo całego zamówienia. Rabatu kupującemu może udzielić sprzedający. Istnieje też inna forma rabatu – rabat pośredni. Kto go udziela i jak należy go rozliczyć?
Czym jest rabat pośredni?
Rabat pośredni polega na obniżce ceny produktów lub usług, ale nie pomiędzy kupującym a sprzedającym. Beneficjentem rabatu jest kolejny podmiot w łańcuchu dystrybucji. Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie: otóż rabat udzielany jest np. przez producenta dla hurtowni, ale pomiędzy tymi dwoma podmiotami jest też dystrybutor, niebędący beneficjentem rabatu.
Jeśli firma X produkuje towary, które na mocy podpisanej umowy sprzedaje dystrybutorowi – firmie Y, ale ten odsprzedaje je hurtowni Z, to rabat może być udzielony na przykład za dużą sprzedaż hurtowni Z przez firmę X.
Jak dokumentować i rozliczać rabat pośredni?
Kiedy producent (firma X) sprzedaje wyprodukowane towary dystrybutorowi Y, który sprzedaje je hurtowniom Z, nie ma obowiązku wystawienia hurtowniom faktury. Ta wystawiana jest dla dystrybutora. Ma jednak możliwość udzielenia rabatu pośredniego, który nie będzie dokumentowany fakturą korygującą, a notą uznaniową. W nocie należy wskazać:
-
strony transakcji,
-
charakter transakcji,
-
warunki przeprowadzenia,
Powinna zatem skorzystać z prawa do korekty podstawy opodatkowania i należnego VAT.