Tarcza antykryzysowa stworzona przez polski rząd na potrzeby wspierania przedsiębiorstw przed negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dała szansę na skuteczne wnioskowanie przez nich o umorzenie składek ZUS. Jeśli firma uzyskał takie wsparcie, to w jaki sposób należy później zaksięgować umorzone składki ZUS w księdze przychodów i rozchodów czy w księgach rachunkowych?
Obliczenie składek niezbędne
Nawet, jeśli przedsiębiorca był uprawniony do skorzystania ze zwolnień w ramach Tarczy Antykryzysowej i uzyskał je dla swojej firmy, to i tak na niezmienionych zasadach zobowiązany był do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych. Nie musiał jednak przekazywać ich do ZUS.
Ujęcie umorzonych składek w księgach
W księgach rachunkowych na zasadach ogólnych przedsiębiorca musi dekretować wynagrodzenie pracowników za miesiące, za które starał się o zwolnienie ze składek w ramach Tarczy Antykryzysowej. Istnieją dwa sposoby księgowania zwolnienia z opłacania składek ZUS, niezależnie od tego, czy umorzenie dotyczyło całości należności wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czy było połowiczne. Można to zrobić poprzez:
-
Zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych – o całość lub 50 proc. składek w zależności od przysługującego zwolnienia.
-
Pomniejszenie kosztów wynagrodzeń oraz kosztów ubezpieczeń społecznych – o całość lub 50 proc. składek w zależności od przysługującego zwolnienia.
W pierwszym przypadku należy na koncie 220 „Rozrachunki publicznoprawne” po stronie Wn oraz na koncie 760 „Pozostałe przychody operacyjne” po stronie Ma wpisać odpowiednie wartości.
Natomiast w drugim przypadku konieczne jest dokonanie odpowiednich zapisów księgowych na kontach:
-
Po stronie Wn na koncie 220 „Rozrachunki publicznoprawne”, w analityce „Rozrachunki z ZUS”.
-
Po stronie Ma na koncie 404 „Wynagrodzenia”, w części finansowanej przez pracownika.
-
Po stronie Ma na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników”, w części finansowanej przez pracodawcę.
Zalecany przez ekspertów jest wybór pierwszego z zaprezentowanych rozwiązań na to, jak zaksięgować umorzone składki ZUS. Wszystko przez to, że z przepisów ustawy o COVID-19 wynika, że składki te powinny być traktowane jako zapłacone, więc koszt rachunkowy powinien być uwidoczniony w księgach w pełnej kwocie.