Wraz z pojawieniem się od 1 stycznia 2018 roku obowiązku wysyłki pliku JPK_VAT dla wszystkich przedsiębiorców, również tych prowadzących działalność w skali mikro, zaistniała konieczność dogłębnego poznania struktury Jednolitych Plików Kontrolnych. Od 1 lipca 2018 roku wprowadzono dodatkowo obowiązek posiadania pozostałych struktur JPK, m.in. pliku właściwego dla struktury księgi przychodów i rozchodów. Jak ona wygląda?
Struktura JPK_PKPIR
Jednolity Plik Kontrolny, zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów, powinien mieć uporządkowaną logicznie strukturę, w której uwzględnione zostaną wymagane dane księgowe. JPK przekazywany jest organom podatkowym drogą elektroniczną lub z wykorzystaniem nośników danych.
JPK_PKPIR obejmuje dane uwzględnione w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w formie elektronicznej. Struktura pliku została określona przez resort finansów i podzielono ją na dwie sekcje:
-
sekcja PKPIR info zawierająca:
-
wartość spisu z natury na początek i koniec roku,
-
koszty uzyskania przychodu,
-
dochód.
-
-
sekcja PKPIR wiersze zawierająca:
-
liczbę porządkową,
-
datę zdarzenia gospodarczego,
-
numer dowodu księgowego,
-
dane kontrahenta,
-
opis zdarzenia,
-
przychód,
-
zakupy,
-
wydatki.
-
Kto sporządza plik JPK_PKPIR?
Jednolity Plik Kontrolny obejmujący dane z księgi przychodów i rozchodów sporządzają przedsiębiorcy prowadzący księgowość w formie elektronicznej. Jeśli prowadzą księgę w formie papierowej, nie obejmuje ich jak na razie obowiązek JPK_PKPIR.
W przypadku posługiwania się przez przedsiębiorcę programem komputerowym do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej KPiR konieczne jest wprowadzenie zmian w oprogramowaniu finansowo-księgowym. Musi być ono zaopatrzone w możliwość generowania JPK na prośbę organów podatkowych, zgodnie z formatem XML.
Przedsiębiorca może przekazać plik JPK_PKPIR na żądanie fiskusa w formie elektronicznej za pomocą programów księgowych bądź na nośnikach danych, ale obowiązkowo dokonany na nich zapis musi pozwalać na prawidłowy odczyt informacji podatkowych.