Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ciąży na nich obowiązek złożenia stosownej deklaracji – zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Formularz należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w terminie przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatek od towarów i usług. Rejestracja jest dosyć istotna, gdyż umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Wzór zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), który obecnie obowiązuje stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 roku będące dokumentem zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług. Obowiązujący formularz podzielony jest w logicznie ułożone części.
Część A i B formularza VAT-R stanowi zbiór informacji dotyczących celu złożenia zgłoszenia oraz danych identyfikacyjnych podatnika.
Część C stanowi zbór informacji na temat danych dotyczących obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Warto wspomnieć, ze zgłoszenie rejestracyjne VAT-R mają obowiązek złożyć zarówno osoby, które rozpoczynają wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, jak również podatnicy, którzy uaktualniają dane wykazane w zgłoszeniu złożonym przez nich uprzednio. Jeżeli, podatnik chce zaktualizować zgłoszenie, wówczas ma obowiązek wypełnienia części C.1., C.2., C.3.
Część C określa obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Część ta została podzielona na trzy części, które zawierają informacje na temat okoliczności, które określają powstanie obowiązku podatkowego, informacji dotyczących składanej deklaracji oraz informacji związanych z wykonywaniem transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Część C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy
Pozycja 27 – zostaje zakreślona przez podatnika, który nie jest podatnikiem w rozumieniu art.15 ustawy o VAT: nie jest ani osobą prawną, ani jednostką organizacyjną, która nie posiada osobowości prawnej, ani osobą fizyczną, która wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat działalności
Pozycja 28 – zostaje zakreślona przez podatnika, który posiada siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju.
Pozycja 29 – zostaje zakreślona przez podatnika, który rozpoczynając działalność gospodarczą nie ma prawa do zwolnienia z opodatkowania ze względu na przewidywaną wysokość obrotów lub dokonywanie importu usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, dokonywanie dostaw (wyrobów metali szlachetnych lub z ich udziałem, towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym z wyjątkiem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nowych środków transportowych, terenów budowlanych i z przeznaczeniem pod zabudowę, świadczenie usług prawniczych oraz usług w zakresie doradztwa, również usług jubilerskich).
Pozycja 30 zostaje zakreślona przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, które przysługuje na mocy art.113 ust.1 lub 9 ustawy o VAT, czyli jest tak zwanym drobnym przedsiębiorcom. Tego rodzaju podatnik nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT, jednak składając zgłoszenie rejestracyjne może zostać zarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”.
Pozycja 31 zostaje zakreślona przez podatnika dokonującego sprzedaży wyłącznie zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 z wyłączeniem pkt 3 i art. 82, który z tego powodu nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT, ale może zostać zarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”.
Pozycja 32 zostaje zakreślona przez podatnika korzystającego ze zwolnienia przysługującego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, czyli rolnika ryczałtowego, który wykonuje dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.
Pozycja 33 zostaje zakreślona przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, które jest określone w art.113 ust 1 lub 9 ustawy o VAT – jest to podatnik, któremu przysługiwało zwolnienie ze względu na wysokość obrotów i który z tego zwolnienia zrezygnował.
Pozycja 34 zostaje zakreślona przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, określonego w art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy o VAT – podatnikiem tym jest rolnik ryczałtowy, który rezygnuje ze zwolnienia.
Pozycja 35 zostaje zakreślona przez podatnika tracącego prawo do zwolnienia określonego w art. 113 ust 1 lub 9 ustawy o VAT – podatnikowi przysługiwało zwolnienie ze względu na wysokość obrotów.
Pozycję 36 zakreśli podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT, czyli podatnik podatku VAT z kraju Unii Europejskiej, sprzedający towar na rzecz polskich podmiotów, które nie mają obowiązku rozliczania VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podatnik ten ma prawo wybrać Polskę jako miejsce opodatkowania dokonywanych sprzedaży wysyłkowej, jeżeli limit obrotów na rzecz polskich podmiotów w roku podatkowym nie przekracza kwoty 160000 zł. Jeśli obrót w podanej wysokości zostanie przekroczony, to podatnik o wyborze zobowiązany jest do powiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego co najmniej 30 dni przed datą dostawy.
Pozycję 37 zakreśli podatnik rezygnujący z opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski zgodnie z art. 24 ust 7 ustawy o VAT, czyli podatnik, o którym mowa w pozycji 36 – podatnik ten, jeżeli nie przekracza limitu 160 000 zł obrotów, ma praco do rezygnacji z opodatkowania na terenie kraju sprzedaży wysyłkowej po upływie 2 lat od daty pierwszej dostawy dokonanej w trybie przewidzianym opcją, a o rezygnacji zobowiązany jest w formie pisemnej powiadomić naczelnika urzędu skarbowego.
W pozycji 38, podatnik podaje datę, od której będzie korzystał lub korzysta ze zwolnienia lub datę od której traci prawo do zwolnienia lub sam rezygnuje z tego prawa.
Pozycja 39 dotyczy danych obowiązku podatkowego u małych podatników. Małymi podatnikami są podmioty, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła równowartości 1200000 euro w przeliczeniu na złotówki. Przeliczenia granicznej kwoty należy dokonać według średniego kursu, który ogłaszany jest przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego. Pierwsza pozycja zakreślana jest przez podmiot wybierający metodę kasową, która polega na tym, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem, w którym uregulowano całość lub część należności, nie później niż 90. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Druga pozycja zostaje zakreślona przez podatnika tracącego prawo do rozliczania się metodą kasową (podatnik ten nie jest już małym podatnikiem, gdyż przekroczył limit obrotów). Trzecią pozycję wybiera podatnik rezygnujący z metody kasowej (rezygnacja z metody kasowej rozliczeń jest możliwa, ale podatnik musi powrócić do rozliczeń na zasadach ogólnych po upływie dwunastu miesięcy, w których stosowana była ta metoda rozliczeń oraz powiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o tym fakcie w terminie ostatniego dnia kwartału, w którym stosowana była metoda kasowa.
Pozycje 40-43 wypełniane są przez podatnika, który dokonał wyboru metody kasowej, traci prawo do jej stosowania lub rezygnuje z tego prawa, w wolnej rubryce podatnik zobowiązany jest wpisać kwartał i rok początku stosowania metody kasowej albo miesiąc albo kwartał i rok utraty, ewentualnie rezygnacji podatnika z jej stosowania.
Pozycja 44
Pierwsza pozycja zostaje zakreślona przez podatnika wybierającego możliwość rozliczania się za okresy kwartalne.
Druga pozycja zakreślana jest przez podatnika rezygnującego z rozliczania się za okresy kwartalne. Podatnik może zrezygnować dopiero po upływie czterech kwartałów, w których podatnik rozliczał się kwartalnie – warunkiem powrócenia do rozliczeń za okresy miesięczne jest powiadomienie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie nie późniejszym niż z dniem upływu terminu do złożenia deklaracji za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy.
Pozycja 45 i 46 zostaje zakreślona przez podatnika, który rezygnuje z prawa do składania deklaracji kwartalnych wpisując jednocześnie kwartał i rok ostatnio złożonej deklaracji kwartalnej.
Pozycja 47. Szczególne procedury
Pierwsza pozycja zakreślana zostaje przez podatnika, który według art. 114 ust 1 ustawy o VAT dokonuje wyboru opodatkowania usług taksówkowych w formie ryczałtu (podmioty, które świadczą usługi taksówek osobowych mają prawo wyboru- nie zwracając na wysokość obrotów – opodatkowania usług w formie ryczałtu według stawki 4% po poprzednim powiadomieniu w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca, który poprzedza okres, w którym podatnik rozpoczął stosowanie ryczałtu. Pozycja druga zostaje zakreślona przez podatnika, który według art. 114 ust. 4 ustawy o VAT rezygnującego z opodatkowania w formie ryczałtu usług taksówkarskich (rezygnacja jest możliwa jednak w terminie nie wcześniejszym niż po upływie 12 miesięcy po wcześniejszym zawiadomieniu w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego, do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc od którego podatnik nie będzie rozliczał się w formie ryczałtu. Pozycja trzecia zakreślana zostaje przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa jest w art. 122 ustawy o VAT (podatnik, który wykonuje czynności dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu złota inwestycyjnego). Pozycja 4 zakreślana zostaje przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, według art. 123 ustawy o VAT (możliwa jest rezygnacja ze zwolnienia, gdy podatnik zajmuje się wytwarzaniem złota inwestycyjnego, przetwarzaniem złota innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa dokonywana jest dla innego podatnika lub w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa, dostawa złota dokonywana jest w celach przemysłowych, dotyczy złota inwestycyjnego w postaci sztabek, płytek, dokonywana dla innego podatnika – jeżeli podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia, zobowiązany jest do zgłoszenia na piśmie do naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia).
Pozycja 48 – 49zostaje wypełniona przez podatnika, który świadczy usługi taksówkarskie i wybiera lub rezygnuje z opodatkowania w formie ryczałtu – wpisuje jednocześnie miesiąc i rok wyboru lub rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu.
Część C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji
Pozycja 50. zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-7.
Pozycja 51 zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-7K, w przypadkach, które określone są w art. 99 ust 2 lub 3 ustawy o VAT (mały podatnik), nie zwracając uwagi czy dokonał wyboru metody kasowej, czy nie.
Pozycja 52 zakreślana jest przez podatnika składającego w terminach kwartalnych deklaracje VAT-7D (art.99 ust.3 ustawy o VAT) – gdy podatnik nie jest małym podatnikiem.
Pozycja 53 zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-8 (podatnicy nie będący podatnikami VAT czynnymi, osoby prawne nie będące podatnikami, wówczas gdy dokonują wewnątrzwspólnotoweo nabycia towarów oraz gdy całkowita wartość nabycia, o którym tutaj mowa przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 50000 zł – na tych podatnikach ciąży obowiązek rozliczania podatku z tytułu tego rodzaju nabycia. Rozliczanie na wymienionych zasadach może być dokonywane nawet jeżeli kwota 50000 zł nie została przekroczona, wówczas, gdy podatnik zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego.
Pozycja 54 zakreślana zostaje przez podatników składających deklaracje VAT-12 (podatnicy, którzy świadczą usługi taksówek osobowych opodatkowane w formie ryczałtu, który składa skróconą deklarację podatkową).
W pozycjach 55 – 58 należy wpisać kwartał lub miesiąc i rok, za który podatnik złoży pierwszą deklarację, która została wymieniona w pozycja od 50 do 54.
Część C.3. obejmuje „Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych”
Wypełnienie formularza w tej części służy dokonaniu rejestracji podatników VAT UE dokonującym towarowych transakcji wewnątrzwspólnotowych, także importu usług, również jeżeli będą świadczone usługi, z tytułu których zobowiązanymi do zapłaty podatku VAT będą unijni usługobiorcy. TA część powinna być również wypełniona, jeżeli podatnik dokonuje aktualizacji zgłoszenia.
Pozycja 59 zostaje zakreślona przez podatnika, który podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny i ma zamiar lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub nabycia towarów. Ta część powinna zostać również wypełniona, jeżeli podatnik ma zamiar świadczyć usługi, z tytułu których zobowiązanymi do zapłaty podatku VAT będą unijni usługobiorcy lub będzie on nabywał lub nabywa usługi, pod warunkiem, że usługi te stanowiłyby u podatnika import usług.
Pozycja 60 zostaje zakreślona przez podatnika, który nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna, która nie jest podatnikiem, a dokonuje lub będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Pozycja ta tyczy się w zasadzie podatników korzystających ze zwolnienia albo z uwagi na niewysoką kwotę obrotów, albo z uwagi na wykonywanie tylko i wyłącznie czynności zwolnionych od podatku, także osób prawnych niebędących podatnikami, które dokonywały lub dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy całkowita wartość tego nabycia będzie większa w trakcie roku podatkowego niż równowartość 500000 zł.
Pozycja 61 zostaje zakreślona przez podatnika, który nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czyny, a będzie on świadczył lub świadczy usługi, z tytułu których zobowiązani są do zapłaty podatku VAT usługobiorcy.
Pozycja 62 – tutaj podatnik wskazuje na przewidywaną datę rozpoczęcia dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, z tytułu których dokonuje rejestracji.
Pozycja 63 wypełniana zostaje przez podatnika VAT UE, wówczas, gdy zaprzestanie dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W takim przypadku podatnik zobowiązany jest do dokonania w formie pisemnej zgłoszenia tego faktu w terminie 15 dni od jego zaistnienia. Na tej podstawie podatnik zostaje wykreślony z podatników VAT UE.
Pozycja 64 zostaje wypełniana przez podatnika, który podaje tutaj datę ostatniej transakcji wewnątrzwspólnotowej.
Zmiany dotyczące dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przez podatników rejestrujących działalność gospodarczą, które weszły w życie od stycznia 2015 roku, to zmiany w opłatach i uzyskaniu potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego. Zmiany weszły w życie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 roku w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego. Na mocy tych przepisów, od stycznia 2015 roku do listy podatników zwolnionych z obowiązku składania VAT-R, dołączyli:
-
Podatnicy, którzy nie mają na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są transakcje gospodarcze, ani stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, wówczas, gdy wykonywane są przez nich na terytorium kraju wyłącznie następujące czynności:
– usługi transportowe i usługi pomocnicze związane bezpośrednio z importem towarów, wówczas gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania w imporcie towarów,
– usługi dotyczące kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze usługi świadczone na rzecz przewoźników lotniczych, którzy wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi, które świadczone są na obszarze portów morskich, a polegające na obsłudze środków transportu morskiego lub służące bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
– usługi, które świadczone są na obszarze portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, a polegające na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub takie, które służą bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
– usługi ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usługi związane z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych,
– usługi, które związane są z obsługą statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11, należących do armatorów morskich, z wykluczeniem usług świadczonych na cele osobiste załogi,
– usługi, które polegają na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11, oraz ich części składowych,
– usługi, które polegają na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi, w stosunku do których podatnikami rozliczającymi podatek od towarów i usług są podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla której podatnikiem jest nabywca,
– pozostałe usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, lub ich ładunków,
– usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne świadczone na rzecz osób, które nie są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy, rozliczane w ramach szczególnej procedury, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a i 7 ustawy;
-
Podatnicy, którzy są zidentyfikowani jako podatnicy VAT – przewozy okazjonalne.
Rozporządzenie, o którym tutaj mowa jest swoistą formą odpowiedzi na zmiany w ustawie z dnia 25 lipca o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa, przepisy której wprowadziły od stycznia 2015 roku między innymi zasady określania miejsca świadczonych usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, usług, które świadczone są drogą elektroniczna, a także nową procedurę rozliczania VAT wówczas, gdy podmioty zagraniczne świadczą na terytorium kraju UE usługi elektroniczne osobom, które nie podlegają opodatkowaniu.
Oprócz osób, które dołączyły do listy zwolnionych z obowiązku zgłaszania rejestracyjnego VAT-R, zmiany wprowadzono również w zakresie likwidacji obowiązywania uzyskania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R u podatników zobowiązanych do dokonania takiego zgłoszenia podczas rejestracji działalności gospodarczej.
Dotychczas na podatnikach podatku VAT istniał obowiązek obligatoryjnego złożenia u naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w terminie przed dniem wykonania pierwszej czynności. Na podstawie tego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego dokonywał rejestracji podatnika. Celem potwierdzenia rejestracji, była wydawana deklaracja VAT-5 podlegająca opłacie w wysokości 170 zl. Ponadto, można było również uzyskać potwierdzenie w formie pisemnej, które zawierało informacje czy podatnik zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny, czy zwolniony. Takie potwierdzenie wydawane było na indywidualny wniosek i podlegało opłacie 21 zł
Od stycznia 2015 roku został całkowicie zniesiony obowiązek potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego. Naczelnik urzędu skarbowego dokona rejestracji podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego”. Jednak potwierdzenie rejestracji będzie dokonywane tylko i wyłącznie na wniosek zainteresowanego podatnika.
Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ciąży na nich obowiązek złożenia stosownej deklaracji – zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Formularz należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w terminie przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatek od towarów i usług. Rejestracja jest dosyć istotna, gdyż umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Wzór zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), który obecnie obowiązuje stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 roku będące dokumentem zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług. Obowiązujący formularz podzielony jest w logicznie ułożone części.
Część A i B formularza VAT-R stanowi zbiór informacji dotyczących celu złożenia zgłoszenia oraz danych identyfikacyjnych podatnika.
Część C stanowi zbór informacji na temat danych dotyczących obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Warto wspomnieć, ze zgłoszenie rejestracyjne VAT-R mają obowiązek złożyć zarówno osoby, które rozpoczynają wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, jak również podatnicy, którzy uaktualniają dane wykazane w zgłoszeniu złożonym przez nich uprzednio. Jeżeli, podatnik chce zaktualizować zgłoszenie, wówczas ma obowiązek wypełnienia części C.1., C.2., C.3.
Część C określa obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Część ta została podzielona na trzy części, które zawierają informacje na temat okoliczności, które określają powstanie obowiązku podatkowego, informacji dotyczących składanej deklaracji oraz informacji związanych z wykonywaniem transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Część C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy
Pozycja 27 – zostaje zakreślona przez podatnika, który nie jest podatnikiem w rozumieniu art.15 ustawy o VAT: nie jest ani osobą prawną, ani jednostką organizacyjną, która nie posiada osobowości prawnej, ani osobą fizyczną, która wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat działalności
Pozycja 28 – zostaje zakreślona przez podatnika, który posiada siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju.
Pozycja 29 – zostaje zakreślona przez podatnika, który rozpoczynając działalność gospodarczą nie ma prawa do zwolnienia z opodatkowania ze względu na przewidywaną wysokość obrotów lub dokonywanie importu usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, dokonywanie dostaw (wyrobów metali szlachetnych lub z ich udziałem, towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym z wyjątkiem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nowych środków transportowych, terenów budowlanych i z przeznaczeniem pod zabudowę, świadczenie usług prawniczych oraz usług w zakresie doradztwa, również usług jubilerskich).
Pozycja 30 zostaje zakreślona przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, które przysługuje na mocy art.113 ust.1 lub 9 ustawy o VAT, czyli jest tak zwanym drobnym przedsiębiorcom. Tego rodzaju podatnik nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT, jednak składając zgłoszenie rejestracyjne może zostać zarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”.
Pozycja 31 zostaje zakreślona przez podatnika dokonującego sprzedaży wyłącznie zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 z wyłączeniem pkt 3 i art. 82, który z tego powodu nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT, ale może zostać zarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”.
Pozycja 32 zostaje zakreślona przez podatnika korzystającego ze zwolnienia przysługującego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, czyli rolnika ryczałtowego, który wykonuje dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.
Pozycja 33 zostaje zakreślona przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, które jest określone w art.113 ust 1 lub 9 ustawy o VAT – jest to podatnik, któremu przysługiwało zwolnienie ze względu na wysokość obrotów i który z tego zwolnienia zrezygnował.
Pozycja 34 zostaje zakreślona przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, określonego w art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy o VAT – podatnikiem tym jest rolnik ryczałtowy, który rezygnuje ze zwolnienia.
Pozycja 35 zostaje zakreślona przez podatnika tracącego prawo do zwolnienia określonego w art. 113 ust 1 lub 9 ustawy o VAT – podatnikowi przysługiwało zwolnienie ze względu na wysokość obrotów.
Pozycję 36 zakreśli podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT, czyli podatnik podatku VAT z kraju Unii Europejskiej, sprzedający towar na rzecz polskich podmiotów, które nie mają obowiązku rozliczania VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podatnik ten ma prawo wybrać Polskę jako miejsce opodatkowania dokonywanych sprzedaży wysyłkowej, jeżeli limit obrotów na rzecz polskich podmiotów w roku podatkowym nie przekracza kwoty 160000 zł. Jeśli obrót w podanej wysokości zostanie przekroczony, to podatnik o wyborze zobowiązany jest do powiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego co najmniej 30 dni przed datą dostawy.
Pozycję 37 zakreśli podatnik rezygnujący z opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski zgodnie z art. 24 ust 7 ustawy o VAT, czyli podatnik, o którym mowa w pozycji 36 – podatnik ten, jeżeli nie przekracza limitu 160 000 zł obrotów, ma praco do rezygnacji z opodatkowania na terenie kraju sprzedaży wysyłkowej po upływie 2 lat od daty pierwszej dostawy dokonanej w trybie przewidzianym opcją, a o rezygnacji zobowiązany jest w formie pisemnej powiadomić naczelnika urzędu skarbowego.
W pozycji 38, podatnik podaje datę, od której będzie korzystał lub korzysta ze zwolnienia lub datę od której traci prawo do zwolnienia lub sam rezygnuje z tego prawa.
Pozycja 39 dotyczy danych obowiązku podatkowego u małych podatników. Małymi podatnikami są podmioty, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła równowartości 1200000 euro w przeliczeniu na złotówki. Przeliczenia granicznej kwoty należy dokonać według średniego kursu, który ogłaszany jest przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego. Pierwsza pozycja zakreślana jest przez podmiot wybierający metodę kasową, która polega na tym, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem, w którym uregulowano całość lub część należności, nie później niż 90. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Druga pozycja zostaje zakreślona przez podatnika tracącego prawo do rozliczania się metodą kasową (podatnik ten nie jest już małym podatnikiem, gdyż przekroczył limit obrotów). Trzecią pozycję wybiera podatnik rezygnujący z metody kasowej (rezygnacja z metody kasowej rozliczeń jest możliwa, ale podatnik musi powrócić do rozliczeń na zasadach ogólnych po upływie dwunastu miesięcy, w których stosowana była ta metoda rozliczeń oraz powiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o tym fakcie w terminie ostatniego dnia kwartału, w którym stosowana była metoda kasowa.
Pozycje 40-43 wypełniane są przez podatnika, który dokonał wyboru metody kasowej, traci prawo do jej stosowania lub rezygnuje z tego prawa, w wolnej rubryce podatnik zobowiązany jest wpisać kwartał i rok początku stosowania metody kasowej albo miesiąc albo kwartał i rok utraty, ewentualnie rezygnacji podatnika z jej stosowania.
Pozycja 44
Pierwsza pozycja zostaje zakreślona przez podatnika wybierającego możliwość rozliczania się za okresy kwartalne.
Druga pozycja zakreślana jest przez podatnika rezygnującego z rozliczania się za okresy kwartalne. Podatnik może zrezygnować dopiero po upływie czterech kwartałów, w których podatnik rozliczał się kwartalnie – warunkiem powrócenia do rozliczeń za okresy miesięczne jest powiadomienie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie nie późniejszym niż z dniem upływu terminu do złożenia deklaracji za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy.
Pozycja 45 i 46 zostaje zakreślona przez podatnika, który rezygnuje z prawa do składania deklaracji kwartalnych wpisując jednocześnie kwartał i rok ostatnio złożonej deklaracji kwartalnej.
Pozycja 47. Szczególne procedury
Pierwsza pozycja zakreślana zostaje przez podatnika, który według art. 114 ust 1 ustawy o VAT dokonuje wyboru opodatkowania usług taksówkowych w formie ryczałtu (podmioty, które świadczą usługi taksówek osobowych mają prawo wyboru- nie zwracając na wysokość obrotów – opodatkowania usług w formie ryczałtu według stawki 4% po poprzednim powiadomieniu w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca, który poprzedza okres, w którym podatnik rozpoczął stosowanie ryczałtu. Pozycja druga zostaje zakreślona przez podatnika, który według art. 114 ust. 4 ustawy o VAT rezygnującego z opodatkowania w formie ryczałtu usług taksówkarskich (rezygnacja jest możliwa jednak w terminie nie wcześniejszym niż po upływie 12 miesięcy po wcześniejszym zawiadomieniu w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego, do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc od którego podatnik nie będzie rozliczał się w formie ryczałtu. Pozycja trzecia zakreślana zostaje przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa jest w art. 122 ustawy o VAT (podatnik, który wykonuje czynności dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu złota inwestycyjnego). Pozycja 4 zakreślana zostaje przez podatnika rezygnującego ze zwolnienia, według art. 123 ustawy o VAT (możliwa jest rezygnacja ze zwolnienia, gdy podatnik zajmuje się wytwarzaniem złota inwestycyjnego, przetwarzaniem złota innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa dokonywana jest dla innego podatnika lub w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa, dostawa złota dokonywana jest w celach przemysłowych, dotyczy złota inwestycyjnego w postaci sztabek, płytek, dokonywana dla innego podatnika – jeżeli podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia, zobowiązany jest do zgłoszenia na piśmie do naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia).
Pozycja 48 – 49zostaje wypełniona przez podatnika, który świadczy usługi taksówkarskie i wybiera lub rezygnuje z opodatkowania w formie ryczałtu – wpisuje jednocześnie miesiąc i rok wyboru lub rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu.
Część C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji
Pozycja 50. zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-7.
Pozycja 51 zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-7K, w przypadkach, które określone są w art. 99 ust 2 lub 3 ustawy o VAT (mały podatnik), nie zwracając uwagi czy dokonał wyboru metody kasowej, czy nie.
Pozycja 52 zakreślana jest przez podatnika składającego w terminach kwartalnych deklaracje VAT-7D (art.99 ust.3 ustawy o VAT) – gdy podatnik nie jest małym podatnikiem.
Pozycja 53 zakreślana jest przez podatnika składającego deklarację VAT-8 (podatnicy nie będący podatnikami VAT czynnymi, osoby prawne nie będące podatnikami, wówczas gdy dokonują wewnątrzwspólnotoweo nabycia towarów oraz gdy całkowita wartość nabycia, o którym tutaj mowa przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 50000 zł – na tych podatnikach ciąży obowiązek rozliczania podatku z tytułu tego rodzaju nabycia. Rozliczanie na wymienionych zasadach może być dokonywane nawet jeżeli kwota 50000 zł nie została przekroczona, wówczas, gdy podatnik zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego.
Pozycja 54 zakreślana zostaje przez podatników składających deklaracje VAT-12 (podatnicy, którzy świadczą usługi taksówek osobowych opodatkowane w formie ryczałtu, który składa skróconą deklarację podatkową).
W pozycjach 55 – 58 należy wpisać kwartał lub miesiąc i rok, za który podatnik złoży pierwszą deklarację, która została wymieniona w pozycja od 50 do 54.
Część C.3. obejmuje „Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych”
Wypełnienie formularza w tej części służy dokonaniu rejestracji podatników VAT UE dokonującym towarowych transakcji wewnątrzwspólnotowych, także importu usług, również jeżeli będą świadczone usługi, z tytułu których zobowiązanymi do zapłaty podatku VAT będą unijni usługobiorcy. TA część powinna być również wypełniona, jeżeli podatnik dokonuje aktualizacji zgłoszenia.
Pozycja 59 zostaje zakreślona przez podatnika, który podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny i ma zamiar lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub nabycia towarów. Ta część powinna zostać również wypełniona, jeżeli podatnik ma zamiar świadczyć usługi, z tytułu których zobowiązanymi do zapłaty podatku VAT będą unijni usługobiorcy lub będzie on nabywał lub nabywa usługi, pod warunkiem, że usługi te stanowiłyby u podatnika import usług.
Pozycja 60 zostaje zakreślona przez podatnika, który nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna, która nie jest podatnikiem, a dokonuje lub będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Pozycja ta tyczy się w zasadzie podatników korzystających ze zwolnienia albo z uwagi na niewysoką kwotę obrotów, albo z uwagi na wykonywanie tylko i wyłącznie czynności zwolnionych od podatku, także osób prawnych niebędących podatnikami, które dokonywały lub dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy całkowita wartość tego nabycia będzie większa w trakcie roku podatkowego niż równowartość 500000 zł.
Pozycja 61 zostaje zakreślona przez podatnika, który nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czyny, a będzie on świadczył lub świadczy usługi, z tytułu których zobowiązani są do zapłaty podatku VAT usługobiorcy.
Pozycja 62 – tutaj podatnik wskazuje na przewidywaną datę rozpoczęcia dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, z tytułu których dokonuje rejestracji.
Pozycja 63 wypełniana zostaje przez podatnika VAT UE, wówczas, gdy zaprzestanie dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W takim przypadku podatnik zobowiązany jest do dokonania w formie pisemnej zgłoszenia tego faktu w terminie 15 dni od jego zaistnienia. Na tej podstawie podatnik zostaje wykreślony z podatników VAT UE.
Pozycja 64 zostaje wypełniana przez podatnika, który podaje tutaj datę ostatniej transakcji wewnątrzwspólnotowej.
Zmiany dotyczące dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przez podatników rejestrujących działalność gospodarczą, które weszły w życie od stycznia 2015 roku, to zmiany w opłatach i uzyskaniu potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego. Zmiany weszły w życie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 roku w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego. Na mocy tych przepisów, od stycznia 2015 roku do listy podatników zwolnionych z obowiązku składania VAT-R, dołączyli:
-
Podatnicy, którzy nie mają na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są transakcje gospodarcze, ani stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, wówczas, gdy wykonywane są przez nich na terytorium kraju wyłącznie następujące czynności:
– usługi transportowe i usługi pomocnicze związane bezpośrednio z importem towarów, wówczas gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania w imporcie towarów,
– usługi dotyczące kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze usługi świadczone na rzecz przewoźników lotniczych, którzy wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi, które świadczone są na obszarze portów morskich, a polegające na obsłudze środków transportu morskiego lub służące bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
– usługi, które świadczone są na obszarze portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, a polegające na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub takie, które służą bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
– usługi ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usługi związane z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych,
– usługi, które związane są z obsługą statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11, należących do armatorów morskich, z wykluczeniem usług świadczonych na cele osobiste załogi,
– usługi, które polegają na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków, wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11, oraz ich części składowych,
– usługi, które polegają na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
– usługi, w stosunku do których podatnikami rozliczającymi podatek od towarów i usług są podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla której podatnikiem jest nabywca,
– pozostałe usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, lub ich ładunków,
– usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne świadczone na rzecz osób, które nie są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy, rozliczane w ramach szczególnej procedury, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a i 7 ustawy;
-
Podatnicy, którzy są zidentyfikowani jako podatnicy VAT – przewozy okazjonalne.
Rozporządzenie, o którym tutaj mowa jest swoistą formą odpowiedzi na zmiany w ustawie z dnia 25 lipca o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa, przepisy której wprowadziły od stycznia 2015 roku między innymi zasady określania miejsca świadczonych usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, usług, które świadczone są drogą elektroniczna, a także nową procedurę rozliczania VAT wówczas, gdy podmioty zagraniczne świadczą na terytorium kraju UE usługi elektroniczne osobom, które nie podlegają opodatkowaniu.
Oprócz osób, które dołączyły do listy zwolnionych z obowiązku zgłaszania rejestracyjnego VAT-R, zmiany wprowadzono również w zakresie likwidacji obowiązywania uzyskania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R u podatników zobowiązanych do dokonania takiego zgłoszenia podczas rejestracji działalności gospodarczej.
Dotychczas na podatnikach podatku VAT istniał obowiązek obligatoryjnego złożenia u naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w terminie przed dniem wykonania pierwszej czynności. Na podstawie tego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego dokonywał rejestracji podatnika. Celem potwierdzenia rejestracji, była wydawana deklaracja VAT-5 podlegająca opłacie w wysokości 170 zl. Ponadto, można było również uzyskać potwierdzenie w formie pisemnej, które zawierało informacje czy podatnik zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny, czy zwolniony. Takie potwierdzenie wydawane było na indywidualny wniosek i podlegało opłacie 21 zł
Od stycznia 2015 roku został całkowicie zniesiony obowiązek potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego. Naczelnik Urzędu Skarbowego dokona rejestracji podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego”. Jednak potwierdzenie rejestracji będzie dokonywane tylko i wyłącznie na wniosek zainteresowanego podatnika.